Thursday, May 3, 2012

xxxix) Saya @ Aku

Kejadian ini kebiasaannya terjadi kepada pelajar Bumi Kenyalang yang menuntut ilmu di semenanjung Malaysia. Pada mulanya, dia dapat mengawal percakapannya, tetapi setelah berbual mesra akhirnya dia menggunakan perkataan “aku”. Dia terikut-ikut dengan bahasa yang dia gunakan di Sarawak. Di Sarawak, jika bercakap dengan orang tua, menggunakan perkataan “aku” merupakan perkara biasa kerana perkataan itu tidak memberi maksud negatif atau tidak menghormati orang lain. Tetapi di Semananjung Malaysia ini, penggunaan perkataan “aku” diganggap kurang sopan. Walau bagaimanapun, dari sudut agama pula penggunaan perkataan "aku' merupakan salah satu perhubungan yang sangat rapat atau akrab kerana setiap doa yang kita minta tidak pernah menggunakan perkataan "saya". sebagai contoh, Ya ALLAH ya tuhanku, aku memohon pertolonganMu untuk menghadapi dugaan yang Engkau berikan ini.

No comments:

Post a Comment