Wednesday, March 28, 2012

xviii) Bahasa Kiasan Moden

Bahasa Kiasan ialah ungkapan yang maknanya tidak diketahui daripada makna perkataan itu sendiri atau daripada susunan tatabahasanya. Dengan kata yang lain, maknanya tidak 100% oleh makna kata-kata dalam binaan bahasa kiasan tersebut. Dalam bahasa kiasan, sesuatu perkataan, frasa atau ayat mempunyai maksud yang berlainan dengan makna harfiah kata-kata yang membinanya.

Dalam bahasa kiasan, kita membuat perbandingan akan sesuatu perkara dengan benda yang lain. Perbandingan ini dibuat melalui bandingan yang nyata dengan atau tanpa menggunakan kata bandingan tertentu. Kita hanya mengiaskan sesuatu yang dimaksudkan itu dengan benda atau perkara yang lain. 

Pendeta Za’ba mengatakan bahawa bahasa kiasan ialah bahasa yang mencakapkan sesuatu perkara dengan mengiaskannya kepada perkara lain, sama ada dengan menyebut bandingan antaranya atau dengan tiada menyebutkan bandingan lagi; tujuannya supaya menambahkan terang sesuatu yang dikatakan atau diceritakan dan menguatkan makna. Inilah keistimewaan bahasa kiasan.

 Ini adalah sebahagian contoh bahasa kiasan yang kita dengar:
  1. bila kita pergi ke rumah orang, dan dah duduk lama, lepas tu bila kita nak balik, tuan rumah kata "eh?kejap nowh datang?tinggal la lama sikit..."....nak tau apa disebaliknya?"reti balik rupanya...ingat nak tinggal tetap bermastautin kat sini...bla...bla..." 

  2. kalo kita dijamu dengan makanan oleh tuan rumah, pastu kita makan ala kadar jek, tuan rumah mesti cakap "laaa....sikitnya makan...tambah la lagi...banyak lagi lauk ni..."..tapi sebenornya dia maksudkan ni..."janganla tambah...janganla tambah.."..

  3. bila kita datang rumah orang, pastu kena pulak anak tak reti duk diam...sibuk berlari ke sana sini....tuan rumah mesti kata "bagus ek anak ko...pemelor...panjang akal besok budak ni..."..tapi sebenornya diorang maksudkan ni "kawal-kawal le anak ko tu...rimas dah aku tengok..kalo anak aku, dah aku seret dah dia atas jalan..tak reti kawal diri..."...

  4. yang ni pulak jadik kalo tetiba anak kita duk tumpahkan air ke, makan menjijis ke, termuntah, terkencing kat karpet diorang...tuan rumah mesti kata "takpe..takpe...budak-budak...biasala tu...lap-lap ni setel la..."....tapi sebenornya diorang maksudkan ni..."weeiii...tu karpet import dari Iran tu...hutang pun tak abis bayor lagi....nak aje aku mintak bayor la..."...

  5. dan ayat yang biasa kita dengor kalo bertandang rumah orang, ialah "mehla masuk...buatla macam rumah sendiri ek..."...tapi sebenornya diorang maksudkan ni..."jangan nak berlagak lebih-lebih macam tuan rumah lak...bila-bila masa jek aku humban ko keluor kang...."...

No comments:

Post a Comment