Monday, March 26, 2012

xvi) Indahnya Bahasa






Dialek merupakan satu bentuk bahasa yang digunakan dalam sesuatu daerah atau oleh sesuatu kelas sosial berbeza daripada bahasa standard, loghat, pelat daerah (negeri dan lain-lain). Dialek biasanya akan digunakan di daerah masing-masing kerana masyarakat jati penutur sahaja yang akan memahami perkara yang ingin disampaikan. Di Malaysia dialek mempunyai berbagai-bagai jenis yang selalu digunakan dalam kalangan masyarakat. Antara negeri yang mempunyai dialek tersendiri ialah negeri Kelantan, Terengganu, Perak, Kedah, Pahang dan banyak  lagi negeri yang mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Contohnya:

i) Vokal a yang terdapat pada akhir perkataan dalam bahasa melayu standard adalah sejajar dengan vokal ô dalam subdialek kelantan. Contoh penggunaannya dalam perkataan ialah: 
 
Dialek Kelantan
Bahasa Melayu standard
/# manô #/
mana
/# bakpô #/
kenapa
 


ii) Vokal a yang terdapat dalam suku kata akhir tertutup bahasa melayu standard sejajar dengan vokal ô yang terdapat dalam subdialek Kelantan. Penggantian vokal a pada bahasa Melayu standard kepada vokal ô dalam subdialek Kelantan akan berlaku jika perkataan tersebut berakhir dengan hentian glotis (q) atau frikatif glotis (h) selepas vokal a tersebut dalam perkataan bahasa Melayu standard. Contohnya:
Dialek Kelantan
Bahasa Melayu Standard
/# susôh #/
susah
/# galôq #/
galak
  

 iii) Perkataan yang mempunyai suku kata tertutup a yang diakhiri dengan konsonan t dan p dalam bahasa Melayu standard akan digantikan dengan hentian glotis (k) dalam subdialek Kelantan. Namun vokal a pada suku kata tertutup tersebut tidak akan berubah. Contohnya:
Dialek Kelantan
Bahasa Melayu Standard
/# cepak #/
cepat
/# isak #/
hisap


iv) Vokal a yang diikuti dengan konsonan nasal dalam suku kata akhir tertutup bahasa standard akan digantikan dengan vokal ê dalam subdialek Kelantan. Contohnya:
Dialek Kelantan
Bahasa Melayu Standard
/# makê #/
makan
/# sayê #/
sayang




v) Vokal a yang diikuti dengan konsonan l dan r dalam perkataan bahasa Melayu standard pada suku kata akhir tertutup adalah sejajar dengan perkataan yang terdapat dalam subdialek Kelantan. Namun, konsonan l dan r akan dihilangkan dalam perkataan subdialek Kelantan. Contohnya:
Dialek Kelantan
Bahasa Melayu Standard
/# kĕba #/
kebal
/# tika #/
tikar

No comments:

Post a Comment